top of page
Foto van schrijverNiels & Stefanie

Niels & Stefanie bouwen een bus - Een goede voorbereiding is het halve werk

We leren Niels en Stefanie van Roads to Movement kennen wanneer ze zich inschrijven voor Camperfactory. Sinds 2015 ontdekken deze 2 reislustige zielen samen de wereld. Na een wereldreis met de fiets doorheen Europa en Noord-Amerika van meerdere jaren is het tijd voor een nieuwe uitdaging: hun eigen campervan bouwen. Op de Routegoesting blog delen ze maandelijks hun ombouw-avonturen.


Je bus ombouw-klaar maken

Voor we alle kennis hadden opgedaan bij Camperfactory zouden we, zonder veel nadenken, direct begonnen zijn met het isoleren van onze bus. Gelukkig weten we ondertussen beter. Tijdens de cursus wordt er veel aandacht gegeven aan het voorbereiden van je bus, want dat zorgt achteraf voor minder onverwachte problemen.


Deze stap is zeker niet het leukste deel van de vanconversion en hier kruipt ook veel meer tijd in dan je op voorhand zou denken. Even doorbijten dus, voor de fun part begint!


Je bus voorbereiden, wat heb je daarvoor nodig?

Behalve de standaard tools heb je wel wat producten en materiaal nodig om je bus proper te maken en voor te bereiden. Onze tip is absoluut: durf te vragen! Voor alle materiaal vroegen wij via Instagram, vrienden, tweedehands, Facebook groepen, ... naar restjes ombouw-materiaal. Veel mensen die ooit aan een busje hebben geklust, hebben materiaal te veel gekocht. Wees dus niet verlegen om eerst eens rond te vragen voor je nieuwe spullen aankoopt. 


Wat wij gebruikt hebben:


Stappenplan

Het is belangrijk om bij de start van je ombouw niet te hard van stapel te lopen, maar eerst de tijd nemen om je campervan zo netjes mogelijk klaar te maken voor alle werken die nog moeten komen. Het voorbereiden van je busje om met een blanco canvas te kunnen beginnen is een essentiële stap!


1. Alles moet eruit

Heb je een tweedehands busje gekocht? Dan moet eerst alles er uit! Maak de vloerplaat los en haal ze uit de bus, verwijder kasten of rekken, haal de panelen van de wanden, ... Houd dit materiaal wel goed bij, want je kan het nog gebruiken om bijvoorbeeld een mal voor je vloer te maken. Wij hielden ook het hout (multiplex 12 mm en 14 mm) bij waaruit de rekken waren gemaakt om later in de ombouw te gebruiken. We dachten dit klusje op 2 uurtjes te klaren, maar waren meer dan een dag bezig met het leeghalen van de bus.


2. Spik en span

Misschien niet de allerleukste stap, maar wel essentieel! Haal het zeepsop en je vodden boven, stofzuig alles tot in de kleinste hoekjes en poets elke centimeter! Het is belangrijk om je busje zo proper mogelijk te maken voor je begint te isoleren. Een fijn muziekje erbij en even lekker doorknallen!


3. Ontvetten

Als je bus een eerste goede poetsbeurt heeft gehad, is het tijd om te ontvetten. Op aanraden van Anne-Sophie en Pieter kochten wij de TEC7-ontvetter, ideaal om de vuilste stukken proper te krijgen en alles echt spik en span te krijgen. Vooral de vloer was een hels karwei omdat de vloerplaat vastgelijmd was. Dikke proppen lijm verwijderden we door ze eerst een beetje warm te maken met een heteluchtpistool en daarna af schrapen met een oude bankkaart. Daarna konden we ook de vloer ontvetten. Laat na het ontvetten je busje een paar uurtjes ademen door alle deuren open te zetten.



4. Roestplekken behandelen

Roest kan echt een silent killer zijn voor je bus, want een klein plekje roest kan veel schade veroorzaken op lange termijn. Controleer je bus dus goed op eventuele roestplekken, gelukkig viel dit bij ons echt reuze mee. Eerst de roest goed verwijderen met een schuurpapiertje, dan een likje roestomvormer erover en als dit opgedroogd is afwerken met metaallak.


5. Carrosseriewerken

Weet je op dit moment al exact waar je je ramen en ventilatie wilt steken? Super, dan raden wij aan om dit te doen of laten doen voor je start met andere werken in je bus. Zelf zagen we het niet zitten om onze eigen ramen en ventilatie te steken. We lieten een Maxxfan ventilator, dakraam, zijramen en achterraam steken door Routegoesting. We konden onze bus afzetten en een week later, mét nieuwe (dak)ramen, ophalen. Wij zijn super tevreden met onze mooie raampjes. Wil jij de werken zelf uitvoeren, maar weet je niet wat wel en niet mag? Ze maakten ook een kleine online cursus om je wegwijs te maken in de Belgische wetgeving: Ready, Set, Convert!


6. Ontdreunen

Zelf hadden wij nog nooit over 'ontdreuningsplaten' gehoord. Maar toen we erover leerden in de Camperfactory cursus moesten we terugdenken aan de camper die we eens gehuurd hadden. Wanneer het 's nacht regende konden we niet slapen van het lawaai. Wel, dat is exact de reden waarom ook jij zou moeten ontdreunen! De ontdreuning zorgt voor akoestische isolatie en zal geluid, van bijvoorbeeld de regen, dempen. Het ontdreunen vonden wij een leuk taakje. We bedekten ongeveer 60% van de metalen oppervlakken met de ontdreuningsplaten. Platen in stukken snijden met een breekmes, vastkleven, even verwarmen met een warmteblazer, aanduwen met een aandrukrol en klaar is kees. Op de wanden gebruikten we 2 mm dikte, op het plafond is 4 mm aan te raden, maar vanwege ons polyester dak gebruikten wij ook daar 2 mm dikte.



De bus proper maken was een must, maar er waren zeker momenten dat het echt niet vooruit leek te gaan. Voorzie dus zeker voldoende tijd voor dit deel van de ombouw en hou moed :-) Er komen leukere werkjes aan! Next up: isoleren... Stay tuned!


Dit artikel bevat affiliate links. Lees hier meer over in onze disclaimer.

Comments


bottom of page