Je hebt beslist: na je ombouw zal je je busje homologeren tot camper. Maar voor je begint met ombouwen is het goed om te weten aan welke voorwaarden je moet voldoen. Enkel wanneer je busje aan deze regels voldoet zal je de homologatie succesvol kunnen afronden.
Toestemming
In ons artikel 'Zelf je bus ombouwen: hoe zit dat met de wetgeving in België.' kon je het al lezen: vóór je, als particulier, wijzigingen mag doen aan je bus moet je een akkoord krijgen van de basisfabrikant. Laat je de wijzigingen (zoals het steken van ramen, ventilatie of een dakraam) door een COP gecertificeerd ombouwer (zoals ons) uitvoeren, dan brengen die natuurlijk alles in orde.
Wat is een camper?
De definitie van een camper werd door het Europees Parlement vastgelegd. Samengevat komt het op het volgende neer:
Een camper is een voertuig van categorie M met een bewoonbaar compartiment dat
ten minste de volgende uitrusting bevat:
zitplaatsen en een tafel (de tafel mag inklapbaar zijn)
een bed (kan ook verkregen worden door de zitplaatsen om te bouwen)
een keukengedeelte (dat binnen bruikbaar moet zijn)
opslagruimte (moet kunnen worden afgesloten zodat deze niet open gaat bij het verplaatsen van het voertuig)
De volledige uitrusting moet stevig aan de woonruimte zijn bevestigd.
Regels voor afmetingen en massa
Welke maximumafmetingen mag je camper hebben?
Voor een camper gelden er maximumafmetingen:
Maximale lengte: 12000 mm
Maximale breedte: 2550 mm
Maximale hoogte: 4000 mm
Maximummassa en massaverdeling bij je camper
Bij het wegen van je bus (zonder bestuurder en passagiers), en dus het bepalen van de massa, moeten de brandstof-, gas- en watertank elk gevuld zijn tot minstens 90%.
De massa van je camper mag bij de weging natuurlijk niet aan zijn maximale toegestane massa van 3,5 ton zitten, want je moet ook nog passagiers en bagage kunnen meenemen. Afhankelijk van de datum van de eerste indiensttreding van je busje zijn er verschillende regels van toepassing over dit nuttig laadvermogen. Je zit goed als je met het volgende rekening houdt: er moet nog 100 kg nuttig laadvermogen overschot zijn per persoon (ook voor de chauffeur).
Regels over de inrichting
Ook voor de inrichting van je camper werden richtlijnen opgesteld door het Europese Parlement. Hier kan je de volledige tekst nalezen. We zetten even de belangrijkste voor jou op een rij.
Zitplaatsen
Wanneer er zich zitplaatsen in het achterste gedeelte bevinden die gebruikt worden wanneer het voertuig in beweging is, dan moet de 'leefruimte' in verbinding staan met de bestuurdersruimte.
Sanitair
Voor sanitair zijn er geen speciale eisen, maar afvalwater moet in een tank worden opgevangen. En afvalwater mag natuurlijk niet rechtstreeks op de openbare weg worden geloosd.
Keuken
De keuken moet toegankelijk zijn van binnenuit het voertuig en moet stevig bevestigd zijn. In een keuken moet er ten minste een gootsteen en een fornuis aanwezig zijn.
Extra autostoelen
Voor het bijplaatsen van extra zitplaatsen (en dus ook gordelverankeringen) die gebruikt worden terwijl het voertuig in beweging is, gelden heel specifieke voorschriften. Dit moet je sowieso door een erkend ombouwer met COP certificatie laten uitvoeren.
Aanpassingen aan de carrosserie
Voor alle aanpassingen aan de carrosserie moet je eerst toestemming hebben van de fabrikant en moet je de basisinstructies van deze fabrikant opvolgen.
Extra ramen
De beglazing die geplaatst wordt moet voldoen aan de eisen van reglement 43 (VN/ECE) en voorzien zijn van 43R markering. Dit laat je best door een erkend ombouwer met COP certificatie uitvoeren.
Elektrische installatie
Alle elektrische componenten (zonnepanelen, omvormers, koelkasten, ...) in je busje moeten voorzien zijn van een CE-markering. Componenten die ook zullen werken wanneer het voertuig aan het rijden is op de openbare weg moeten ook voldoen aan reglement 10 (VN/ECE).
Gasinstallatie
Voor de opslag van gascilinders in je camper gelden strenge regels. Een compartiment waarin een gascilinder geplaatst wordt moet onderaan voorzien zijn van ventilatieopening en het compartiment moet hermetisch afgesloten zijn.
Met een gerust hart starten aan jouw campervan-avontuur? In onze cursus Ready, set, convert! nemen we je stap-voor-stap mee bij het ontwerpen van je ombouw, de wetgeving en regelgeving in België en het aankopen van je busje.
Jullie nieuwe website is super overzichtelijk, en eindelijk eens een duidelijke uitleg ivm de wetgeving en homologatie in België.